01 Feb 2019

Fritid / Øvelse

Fritidslivet er et bredt område, hvor du med fordel kan tænke store tanker om, hvad der gør dig glad. For her i dette område kan det være helt din egen lykke – uden at andre behøver at involveres. Du behøver blot at finde områder, som interesserer dig. Hvilket kan være både nemt og svært.

Jeg har ikke altid haft fritid, for jeg har arbejdet siden jeg var 12 år gammel, og mine skolekammerater sagde altid, at jeg ikke var tilstede i det sociale netværk, fordi jeg havde travlt med at passe min bror først og senere med at gøre rent, have lektier og andre pligter. Så fritiden for mig var kun et sjældent øjeblik af lykke, når jeg sad i gryden (grønt område) og havde fundet et sted at lave “hule” sammen med en veninde. Der blev de få skønne timer tilbragt, når jeg altså havde overskud. Det har for mig resulteret i en indre uro og stress, som jeg kunne have undgået, hvis jeg havde lært, at det er ok at slappe af ind imellem.

Hvor megen fritid har du og hvad bruger du den til?
Jeg har selvfølgelig masser af ideer til hvordan du kan bruge din fritid, men det første spørgsmål er måske, hvor megen tid du vil investere? Når du har gjort det, så kan du kigge videre. Men giv dig selv lov til at tænke på, hvor lang tid du har og vil bruge.

Stikord til din egen reflektion indenfor dette område:
Rejser, sport, kunst, slappe af, frimærker, at skrive, at læse, at sy, at strikke, hækle, fiske, køre motorcykel, campere, sejle, bokse, danse, skiferie, maleri, jagt, helt egne ønsker og behov, meditation, at sidde og se ud i luften.

Hvor megen fritid har vi behov for?

Det er helt individuelt. For nogle er det nok med en dag hver uge, for andre skal alle aftenener helst også være den fritid, hvor man kan sidde og strikke eller sy, læse en god bog, se fjernsyn eller samle på frimærker og sortere disse. Andre har lyst til at være aktive i fritiden og løber en tur, sejler en tur og ser vandets brusen i alle vinkler, og måske få en fisk med hjem. Endnu andre elsker at sidde stille og blot stirre ud i luften lidt hver dag.

Formålet med fritid er blot, at du får fyldt batterierne lidt op. Du kan mærke efter, hvis det overhovedet er dig muligt (ellers kan du øve dig) – blot mærke i kroppen hvordan det er efter en ferie, at have været helt nede i gear og blot bruge hjernen til afslapning/til at være alene med dine tanker.

Det er svært for os mennesker i dag, hvor teknikken fylder og der hele tiden er et bling eller en besked, som vi “skal” tage os af.

Forskning viser for eksempel, at pauser er dit kvalitetsvitamin til hjernen. Det fortæller Kjeld Fredens, der er adjungeret professor ved Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet. Derudover er han hjerneforsker. Pauser fremmer kvaliteten af dit arbejde og dit liv. Din hjerne kan kun arbejde fokuseret indtil et vist punkt. Arbejder/er du optaget af noget ud over dette punkt, falder kvaliteten markant. Herefter er du nødt til at være ufokuseret for at vinde fokus tilbage, siger Kjeld Fredens.

Pause giver sporskifte i hjernen

Den hjernetekniske forklaring skal findes i det, der kaldes default mode network. Det betyder på mest forenklede facon, at når du holder pause og fjerner fokus fra i denne sammenhæng en arbejdsopgave eller telefon/tv, så slår hjernen over i et helt andet netværk. Et helt andet spor oppe i hjernebarken. Her, i dette spor, samler hjernen op på det, du lige har beskæftiget dig med, og sætter det ind i en meningsfuld ramme sammensat af dine erfaringer og værdier og så videre.

Sagt på en anden måde, så er det kun, når du giver hjernen pause fra at tænke, at du for alvor kan mærke, hvad det er, du har gang i.

Du kan måske genkende en situation, hvor du har haft travlt og er træt på vej hjem fra arbejdet i bilen eller toget og ikke tænker på dine arbejdsopgaver. Så kommer den nye og gode idé, som du ikke kom i tanke om, mens du sad og ledte efter den. Det er ikke tilfældigt. Det er, fordi du får adgang til en meningsfuld kontekst, som du ikke har adgang til, mens du arbejder fokuseret, siger Kjeld Fredens.

Fakta er, at først når vi kan være os selv med vores tanker – blot lidt tid hver dag, så lærer vi os selv at kende. Nogle af de tanker vi har, er vigtige – andre knapt så vigtige. Men hvis vi ikke giver plads til at opdage det indimellem, så mister vi nærheden med os selv. Vores indre pejlemærke, som viser os vej.

Du får mit bedste råd til at få nærheden tilbage her:

Giv dig selv en gentagen kalenderpost hver dag blot 5 min 2 gange dagligt, hvori der står: “brug 5 minutter på at stirre ud i luften”
Når kalenderposten så dukker op på skærmen, så smider du alt, hvad du har i hænderne, og slapper af. Kig bare ind i væggen eller ud af vinduet… Måske får du ideer til dit fremtidige fritidsliv, som du ikke anede, at du havde lyst til.

God fornøjelse!

Vil du have 15 minutter gratis?

Hvis du har lyst til at bestille et gratis kaffemøde og høre mere om et forløb hos mig, er du mere end velkommen til at kontakte mig. 15 minutter i min klinik eller på telefon er hvad du har mulighed for at modtage. Skriv, ring, send en ven – gør det nu!