Ensom 31 jul 2020

Følelsesmæssig intelligens og personligt lederskab

Selvomsorg – hvad er det? Spørger du måske dig selv lige nu…

Er du som nogle af mine mentees et sted i livet, hvor du tænker “hvad er omsorg for mig selv”? Måske er børnene blevet store og du har ikke længere dem at “putte” dig til. Måske er du lige blevet skilt, konen er flyttet og hvor skal du så gå hen, når lægen skal kontaktes, når børnene sætter sig hos dig og fortæller om deres inderste tanker. Bliver du vred? Bliver du ked af det – fylder skam og skyld?

Her er uddrag af min liste over egenskaber, vi har når vi er voksne og styrer for vildt. Listen, som jeg støtter klienter i at benytte sig af, når tankerne flyder af gamle, nedtrampede stier:

  • Jeg elsker mig selv ubetinget

  • Jeg er lykkelig

  • Jeg føler ømhed – overfor mig selv 

  • Jeg føler hengivenhed

  • Jeg har det sjovt

  • Jeg føler lykke

  • Jeg får 

  • Jeg giver

  • Jeg beskytter mig selv

  • Jeg lærer mig selv det jeg mangler

  • Jeg er hjælpsom

  • Jeg forsørger mig selv

  • Jeg forkæler mig selv

  • Jeg kan le og græde

  • Jeg tilgiver mig selv

  • Jeg er hensynsfuld overfor mig selv

  • Jeg er taknemmelig

  • Jeg er selvhjulpen

  • Jeg er omsorgsfuld

  • Jeg kan adskille mig selv fra andre – følelsesmæssigt

  • Jeg kan føle mig salig

  • Jeg er nænsom overfor mig selv

  • Jeg har medfølelse overfor mig selv

 

Smag lige på ordene igen….

 

Følelserne er mange – her er nogle

Jeg er værdifuld (uanset hvordan mit liv ellers ser ud). Jeg elsker mig selv ubetinget (også alle fejlene – de ydre og de indre). Jeg er smuk. Jeg er dygtig. Jeg er god nok. Jeg nyder livet. Jeg elsker dem omkring mig. Fortsæt selv din liste….

 

Selvomsorg

Er absolut et overset begreb – når vi taler om at vedligeholde vores følelsesliv. Vores helt eget indre følelsesliv. For har vi lært det? Næææææh nej. Vi har haft masser af læremestre i vores opvækst. Vores forældre, vores relationer og det vi har læst og set. Kort sagt vores sociale arv.

Men vi har brug for selvomsorg. For som voksen er der ikke andre til at give den. Vi kan dog godt have nogle forventninger om, at andre giver os den. At vi skal fyldes op ved at blive inviteret, få gode venners invitationer, blive nusset, pusset og krammet og få alt den omsorg, som vi har KRAV på. Men nej. Hvis ikke du fik den omsorg, du havde brug for som lille, så er du nødt til at bede om og mærke dine behov nu, hvor du er voksen. For ingen kan og skal læse dine tanker, forstå dine handlinger og blot fylde på af alt det, som du ønsker. INGEN kan læse dine tanker. Ingen har ret til at pådutte andre noget. Ingen har ret til at manipulere dig til at gøre det, som de ønsker. Ingen.

Du kan sagtens give dig selvomsorg

Ved at blive ved med at holde øje med dine tanker kan du i første omgang lægge mærke til, hvad du tænker. Skriv ned hver dag i 5 minutter, når du opdager at du tænker. Ikke mere end 5 minutter hver dag i en uge. Nemt ikke.

Nu ved du så, hvad du tænker. Næste skridt er at se på de tanker. Er det de kærlige og varme tanker, som du har skrevet ned? Oftest ikke. Så nu kan du øve dig i at være kærlig. Brug fx min liste ovenfor til at finde kærlige sætninger og sæt en gul seddel på skrivebordet, ved din seng eller i din telefon. Maksimalt kan du huske og træne en sætning ad gangen. Så start med den dejligste.

Wellnes for følelserne kan også være at booke en tid hos mig og få sat lidt lys på de følelser, som styrer dig i hverdagen. Du får de første 15 min gratis.

Kærligst

Helene

Vil du have 15 minutter gratis?

Hvis du har lyst til at bestille et gratis kaffemøde og høre mere om et forløb hos mig, er du mere end velkommen til at kontakte mig. Du får intens opmærksomhed i 15 minutter i min klinik eller på telefon Skriv, ring, send en ven – gør det nu!

Køb gavekort til

 

"dit mentale 360 graders check" 

Få et psykisk sundhedscheck i disse tider.