Langvarig stress er en personlig rejse

langvarig stress

Langvarig stress er en personlig rejse

Langvarig stress symptomer samles sammen over tid. Sundhedsstyrelsen skrev i 2007 denne publikation om stress og langvarige symptomer. 

I den står der følgende om de langvarige symptomer:

“Er en uhensigtsmæssig individtilstand karakteriseret ved anspændthed og ulyst gennem længere tid (uger til måneder).

• Fysiologisk ses bl.a. forhøjet blodtryk, øget pulsfrekvens, øget
blodsukker, mindsket insulinfølsomhed, øget mængde af lipider i blodet og hæmning af immunsystemet.
• Cerebralt påvirkes neurotransmitternes stofskifte, og man har hos langvarigt stressede iagttaget skrumpninger i hukommelses- og koncentrationscentrene i hippocampus samt i følelsescentret i amygdala.
• Psykisk kan man bl.a. se ulyst, angst, hjælpeløshed, depressive symptomer, irritabilitet, koncentrationsbesvær, aggressivitet, nervøsitet, nedsat hukommelse, impulsivitet, rastløshed, nedsat sexlyst, forvirring, ubeslutsomhed, nedsat humoristisk sans, humørsvingninger og håbløshed.
• Fysiske klager inkluderer hovedpine, hjertebanken, diarré, svimmelhed, mavesmerter, muskelspændinger og -smerter, træthed, kvalme, åndedrætsbesvær, svedeture, forstoppelse, hyppig vandladning, brystsmerter, sure opstød samt kolde fingre og fødder.
• Adfærdsmæssige forandringer omfatter bl.a. søvnproblemer, øget brug af stimulanser, øget madindtag eller appetitløshed, nedsat fysisk aktivitet, ligegyldighed over for eget udseende, neglebidning, distancering fra andre, øget sygefravær.

Langvarig stress er en uhensigtsmæssig tilstand og en risikofaktor for udvikling eller forværring af sygdom”

Stress og især langvarig stress er ofte forbundet med skyld og skam. Og der kan være så ufatteligt mange forskellige tanker og følelser, som leder til den underliggende frygt for “ikke at være god nok, dygtig nok, klog nok, stabil nok…..  du kan selv fortsætte din liste.

Vi skal være praktiske, professionelle og frem for alt præstere. 

Mine erfaringer via klienter

Jeg har haft mange klienter i praksis og i mentorforløb, som har ligget ned længe. Først blev de stressede på arbejdet. Så kunne de ikke finde den rette hjælp til at komme retur til en arbejdsplads, som stressede dem og dernæst blev de arbejdsløse. Nogle har siden hen fået en diagnose eller flere.

Et eksempel er en kvinde, som jeg lærte at kende, da hun var midt i livet. Hendes arbejde var spændende og utroligt krævende. Hun knoklede bare hver dag og aften. Og til sidst sagde kroppen fra. Hun tænkte ikke på andet end arbejde – dag og nat. Faktisk overvejede hun nogle gange om hun kunne skrive de natlige timer på også. For al tid føltes som arbejde.

Hos mig arbejder jeg ofte med stressede mennesker. De kommer, når hverdagen er blevet for svær. Når presset har været for stort længe. Når de ikke har kunnet trænge igennem med det budskab, at de har for travlt. Det er ofte en følelse, for hvem skal starte med at passe på her. Er det chefen eller kolleger eller en selv?

Stress på arbejdet

Langvarig stress på arbejde er langt mere almindeligt end vi går og tror. Blot gå tilbage til Corona perioden. Der hvor hele verden lukkede ned og hvor vi skulle blive hjemme. For nogle var ulempen blot at der manglede rammer. Folk kunne ikke se grænsen mellem arbejde og fritid længere. Der var afstand til chefen og til de andre, kollegerne.  Hvilket heller ikke hjalp på styring af dagligdagen. Hvem havde så ansvaret for om medarbejdere blev stressede?

Ansvarlighed for eget liv

Har vi mon det i dagens danmark? Ikke hvis jeg spørger bredt. Men hvad tænker du? Er det chefens ansvar eller dit eget ansvar? Hvem kan bedst mærke, hvad der foregår inden i dig? Er det chef, kollega eller lægen? Er det dig?

Hvis du har lyst til at lære mere om at passe godt på dig selv, så du kan blive længe på arbejdet – og samtidig nyde det, så ring og bestil en tid hos mig.

Jeg tror på, at chefen vil dig det bedste – når du tør sige hvordan du har det. I tide, selvfølgelig, så planer kan overholdes, produktion kan bibeholdes og mennesker kan få det langt bedre. Lad os sammen ændre arbejdsmarkedet, så vi kan være her i mange år endnu. Jeg tror på, at arbejdslivet skal være rart. Langvarig stress kan vi ihverfald ikke holde til. Kroppen lukker ned og vi bliver syge. 

Hvad kan du gøre lige nu

Ved at insistere på at have arbejdsvilkår, som passer den enkelte OG arbejdspladsen kan du gøre din egen lille forskel. Bliv ved med at tale om, hvad vi kan nå og vigtigere: hvad vi ikke kan nå. Så arbejdspladsen har en mulighed for at planlægge anerledes. Der kan du starte. Og jeg er helt med på, at stress også er arbejdspladsens ansvar. Det er din chef, som skal tage ansvar for opgaverne overordnet.

Jeg ved, at vi fra tid til anden bliver syge. Også som selvstændige. Jeg har måttet lukke butikken mere end en gang selv. Fordi jeg var syg. Så er aftalen, at mine klienter henvises videre til en af mine kolleger, hvis de har lyst. Jeg må holde mig fra at arbejde indtil jeg er rask. Der kommer ikke nogen og gør det for mig. Det er mit ansvar at sørge for mig selv. Ikke andres. Vil du lære det – så ring.

Kærligst Helene